Promocja książki „Kobieta, afekt i pragnienie”

„Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie” from Muzeum Sztuki Nowoczesnej on Vimeo.

 

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na spotkanie wokół publikacji „Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie”, które towarzyszy aktualnej wystawie w Muzeum „Farba znaczy krew.”

Książka, zaprojektowana przez Kaję Kusztrę, składa się z eseju kuratorki, Natalii Sielewicz, pięciu tekstów literackich inspirowanych malarstwem prezentowanym na wystawie lub odnoszących się do niego w sposób metaforyczny, a także z biogramów pięćdziesięciu artystek, zaproszonych do zaprezentowania swoich prac w ramach wystawy.

Katalog jest zarówno uzupełnieniem koncepcji kuratorskiej, jak również rodzajem albumu i przewodnika po współczesnym malarstwie i kobiecym spojrzeniu. Teksty literackie w niej zawarte otwierają nowe pola interpretacji prac prezentowanych na wystawie i stanowią punkt wyjścia do refleksji nad tytułowymi: kobietą, afektem i pragnieniem w malarstwie.

Dnia 25 czerwca o godzinie 18:00 we foyer Muzeum nad Wisłą odbędzie się dyskusja z autorkami esejów: Barbarą Klicką, Aldoną Kopkiewicz, Natalią Malek i Natalią Sielewicz, które poprowadzi krytyczka literacka i teoretyczka queer Marta Konarzewska.

BIOGRAMY:

Natalia Sielewicz
historyczka sztuki i kuratorka w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Absolwentka Central Saint Martins College i Courtauld Institute w Londynie. W Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie kuratorowała wystawy: „Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie” (2019), „Chuliganki” (2017), „Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Intymność jako tekst” (2017), „Chleb i Róże. Artyści wobec podziałów klasowych” (2015, wspólnie z Łukaszem Rondudą), „Ustawienia prywatności. Sztuka po internecie” (2014). Kuratorka i producentka licznych performansów ii wydarzeń dyskursywnych. Publikowała w „Artforum”, „Mousse Magazine”, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” i wielu katalogach artystycznych.

Natalia Malek
poetka i kuratorka wydarzeń literackich. Wydała trzy książki poetyckie: Pracowite popołudnia (2010), Szaber, z ilustracjami Joanny Grochockiej (2014) oraz Kord, z fotografiami Anny Grzelewskiej (2017). Laureatka Nagrody im. Adama Włodka. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia (2015, 2018) oraz Nagrody Literackiej im. Wisławy Szymborskiej (2018). Wiersze, teksty o literaturze oraz sztuce publikowała m.in. w „Gazecie Wyborczej”,„Przekroju”, „Piśmie”, „Odrze”, „Dwutygodniku”. Najmłodsza z Solistek z Antologii poezji kobiet (1989–2009), jedna z autorek Warkoczami. Antologii nowej poezji. Od ośmiu lat współtworzy cykl seminariów o literaturze i sztuce kobiet Wspólny Pokój w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie, prowadzi spotkania poświęcone literaturze krajów anglojęzycznych oraz związkom literatury i sztuk wizualnych.

Barbara Klicka
poetka, prozaiczka. Debiutowała w 2000 roku. W latach 2010–2014 pracowała jako redaktorka kwartalnika „Cwiszn”, poświęconego literaturze i sztuce żydowskiej. W 2012 wydała tom same same, nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. W 2016 za książkę nice została uhonorowana Nagrodą Literacką Gdynia.

Aldona Kopkiewicz
autorka książek poetyckich sierpień I i Szczodra. Pisze także prozę i eseje (publikowane głównie w „Dwutygodniku”, „Ha!arcie”, „Ricie Baum”, „Twórczości”), bywa dramaturgiem. W 2016 sierpień został wyróżniony Wrocławską Nagrodą Poetycką Silesius za debiut roku.

Marta Konarzewska
polonistka, krytyczka literacka, teoretyczka queer. Pracuje nad doktoratem o polskiej literaturze feministycznej. Autorka głośnego tekstu Jestem nauczycielką i jestem lesbijką w „Gazecie Wyborczej”. Organizatorka manif, parad i wieców mniejszościowych. Wicenaczelna lesbijsko-feministycznego magazynu „Furia”.

Więcej informacji o książce na stronie Muzeum: https://artmuseum.pl/pl/publikacje/red-natalia-sielewicz-kobieta-afekt-i-pragnienie-we