Agata Kus urodziła się w 1987 roku. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jest absolwentką i doktorem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka obroniła w 2012. Zajmuje się głównie malarstwem, rysunkiem, ceramiką i video. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów, w tym zwyciężczynią Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 we Wrocławiu. W roku 2017 została nominowana do Nagrody „Spojrzenia” Deutsche Banku i Zachęty. W roku 2011 i 2018 była nominowana do stypendium szwajcarskiej Fundacji Vordemberge-Gildeward
W 2021 zdobyła pierwsze miejsce w rankingu Kompas Młodej Sztuki publikowanego na łamach Rzeczpospolitej.
Współpracowała z wieloma instytucjami i galeriami w Polsce, Austrii i Paryżu. Jej obrazy znajdują się m. in. w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Galerii Bunkier Sztuki, Kolekcji mBanku oraz w licznych kolekcjach prywatnych w Polsce i zagranicą.
Agata Kus maluje głównie ludzi, wpisując się w obserwowany w ostatnich latach triumfalny powrót do klasycznego rodzaju figuratywności. Charakterystyczna dla jej malarstwa równoczesna wielość narracji, spojona w jedną kompozycję, pozwala na wielowątkowe czytanie obrazu: poszczególnego tematu lub syntezy ich wszystkich, układających się w nowe znaczenia. Nieoczywistość i dwuznaczność tych obrazów otwiera wiele możliwości interpretacji oraz podążania za ich niezwykle fascynującą narracją. Artystka stosuje przy tym liczne gry formalne, jak malarskie kolaże, pseudo-wycinanki, wklejki, zamazywania i destrukcje, sugerując zestawienie ze sobą wielu kompozycji o różnej fakturze i technice.
Agata Kus was born in 1987. She lives and works in Krakow, Poland. She graduated from Faculty of Painting at the Academy of Fine Arts in Krakow. She completed her diploma at the studio of Professor Leszek Misiak in 2012. She received her PhD in 2018. She works in painting, drawing, video and ceramic. She is a recipient of many awards and scholarships, including the Grand Prize at the International Media Art Biennale WRO 2015. In 2017, she was nominated for “The Views” Deutsche Bank and Zachęta National Gallery of Art Award. In 2011 and 2018, she was shortlisted for the Vordemberge-Gildeward Award.
In 2021, she won the first place in the ranking of young artists „Kompas Młodej Sztuki”, published in the „Rzeczpospolita” newspaper.
She cooperated with galleries and institutions in Poland, Austria and Paris. Her paintings are in the collection of the MOCAK Museum of Contemporary Art in Krakow, National Museum in Gdańsk, Bunkier Sztuki Gallery in Kraków, M Bank Collection and in many private collections in Poland and abroad.
Kus primarily paints people, consistently with the current triumphant return to this classic type of figurativeness. Her trademark use of multiple narratives within a single composition allows a multi-faceted reading of the painting as individual themes or a synthesis of them all, resulting in new meanings. The elusiveness and ambiguity of Kus’s paintings offers many possibilities for interpreting and following their complex narratives. The artist uses a wide range of formal procedures such as pictorial collage, pseudo-cutouts, paste-ins, obliterations and destructions to suggest a juxtaposition of many differently textured and executed compositions.
Agata Kus (1987) est une diplômée et doctorante de la Faculté de Peinture de l’Académie des Beaux Arts de Cracovie. Elle pratique la peinture, la vidéo et les performances. Elle a fait son diplôme à l’atelier du professeur Leszek Misiak (2012), et elle est assistante à l’atelier de Paulina Ołowska (2010-2014). Lauréate de nombreux prix et bourses, elle a remporté notamment à la Biennale internationale de l’art des médias WRO 2015 de Wrocław (grand prix pour l’installation vidéo à plusieurs écrans intitulée « Kochanka » [La maîtresse]). Ses tableaux se trouvent entre autres dans le fonds du Musée de l’Art contemporain de Cracovie, ainsi que dans de nombreuses collections privées en Pologne et à l’étranger.
Agata Kus peint essentiellement les gens en s’inscrivant ainsi dans le retour triomphal de la peinture figurative classique, dont nous sommes témoins ces dernières années. La pluralité de narrations simultanées, caractéristique de sa peinture, réunie en une seule composition, permet de lire en même temps plusieurs motifs du tableau ; les différents thèmes ou la synthèse de tous les thèmes génèrent des sens nouveaux. La non évidence et l’ambiguïté de ces tableaux ouvrent beaucoup de possibilités d’interprétation et permettent de suivre cette narration fascinante. L’artiste recourt en même temps à des jeux formels tels que collage pictural, pseudo-découpage, technique mixte peinture collage, effaçage et destructions, en suggérant le recoupement de plusieurs compositions dont la facture et la technique sont différentes.
Selected solo exhibitions
2021: LATER THAN YOU THINK Galerie des Krakauer Hauses, ART WEEKEND NÜRNBERG
Finał konkursu rekrutacyjnego i udział w Międzynarodowych Targach rysunku FID, Cité
Internationale des Arts, Paryż, 2011
Wyróżnienie w I Edycji Ogólnopolskich Konfrontacji Uczelni Artystycznych, Radom, 2011
Nagroda Prezydenta Miasta Radom za osiągnięcia artystyczne w wystawie „Rytmy i rytuały”, 2011
W pracach Agaty Kus odnajdujemy dużo cierpienia związanego z kobiecością. Wchodzenie w dojrzałość, inicjacja, macierzyństwo zostawiają ślady w postaci ran i krwi, ale rany te stają się też źródłem, z którego wysypują się skarby i drogie kamienie. Żeńskość i związana z nią biologia przywodzą na myśl zwierzęcy instynkt, siłę napędową prokreacji, odwieczny nakaz, któremu ulegają wszyscy przedstawiciele żywego świata. Artystka zestawia wyobrażenie kobiety czy dziewczynki z wizerunkiem przedstawicielek świata zwierzęcego: kotki, suki, lisicy, sarny. Wywołuje tym samym niezwykłe napięcie, które towarzyszy nam zarówno podczas oglądania jej obrazów, jak i wideo (hipnotyzujący film „Matka” prezentowany m.in. na wystawie „Pierścienie Saturna” w dawnym Pałacu Ballestremów podczas WRO 15th Media Art Biennale). Dojrzewanie i wchodzenie w dorosłość to okres kilku, czasem kilkunastu lat podczas którego dziewczynka przeobraża się w kobietę. Proces ten wiąże się nie tylko z radością i dumą, ale też lękiem, obawą, niepokojem. To czas pierwszych miłości, złamanych serc, fascynacji nowymi możliwościami, nowymi rolami. Artystka wyraża wszystkie te uczucia w bardzo interesującej formie, gdzie mroczność miesza się z pięknem. Nieobca jest też jej spora doza poczucia humoru, którym przełamuje przejmujące nieraz komunikaty. Jednym z symboli macierzyństwa jest „Wilczyca kapitolińska”, przyjmująca postać zarówno czułej, karmiącej matki, jak i potwora zjadającego swoje młode. Także suka, jako figura negatywna, określenie chętnie stosowane przez mężczyzn dla wyrażenia swojej dezaprobaty wobec kobiety czy pewnych jej zachowań, u artystki przyjmuje formę dosłowną, w szokujących nieraz zestawieniach.
W dorobku Agata Kus dominują obrazy olejne, którą to techniką artystka posługuje się mistrzowsko. Wystarczy popatrzeć na materię futra, którą osiąga czysto malarskimi środkami. Artystka równie sprawnie posługuje się rysunkiem (zachwycające są jej koronki rysowane na tkaninie lub kalce, łączone czasem z prawdziwą koronkową bordiurą), a także buduje instalacje i tworzy wideo.
bio
[email protected]
Agata Kus urodziła się w 1987 roku. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jest absolwentką i doktorem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka obroniła w 2012. Zajmuje się głównie malarstwem, rysunkiem, ceramiką i video. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów, w tym zwyciężczynią Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 we Wrocławiu. W roku 2017 została nominowana do Nagrody „Spojrzenia” Deutsche Banku i Zachęty. W roku 2011 i 2018 była nominowana do stypendium szwajcarskiej Fundacji Vordemberge-Gildeward
W 2021 zdobyła pierwsze miejsce w rankingu Kompas Młodej Sztuki publikowanego na łamach Rzeczpospolitej.
Współpracowała z wieloma instytucjami i galeriami w Polsce, Austrii i Paryżu. Jej obrazy znajdują się m. in. w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Galerii Bunkier Sztuki, Kolekcji mBanku oraz w licznych kolekcjach prywatnych w Polsce i zagranicą.
Agata Kus maluje głównie ludzi, wpisując się w obserwowany w ostatnich latach triumfalny powrót do klasycznego rodzaju figuratywności. Charakterystyczna dla jej malarstwa równoczesna wielość narracji, spojona w jedną kompozycję, pozwala na wielowątkowe czytanie obrazu: poszczególnego tematu lub syntezy ich wszystkich, układających się w nowe znaczenia. Nieoczywistość i dwuznaczność tych obrazów otwiera wiele możliwości interpretacji oraz podążania za ich niezwykle fascynującą narracją. Artystka stosuje przy tym liczne gry formalne, jak malarskie kolaże, pseudo-wycinanki, wklejki, zamazywania i destrukcje, sugerując zestawienie ze sobą wielu kompozycji o różnej fakturze i technice.
Agata Kus was born in 1987. She lives and works in Krakow, Poland. She graduated from Faculty of Painting at the Academy of Fine Arts in Krakow. She completed her diploma at the studio of Professor Leszek Misiak in 2012. She received her PhD in 2018. She works in painting, drawing, video and ceramic. She is a recipient of many awards and scholarships, including the Grand Prize at the International Media Art Biennale WRO 2015. In 2017, she was nominated for “The Views” Deutsche Bank and Zachęta National Gallery of Art Award. In 2011 and 2018, she was shortlisted for the Vordemberge-Gildeward Award.
In 2021, she won the first place in the ranking of young artists „Kompas Młodej Sztuki”, published in the „Rzeczpospolita” newspaper.
She cooperated with galleries and institutions in Poland, Austria and Paris. Her paintings are in the collection of the MOCAK Museum of Contemporary Art in Krakow, National Museum in Gdańsk, Bunkier Sztuki Gallery in Kraków, M Bank Collection and in many private collections in Poland and abroad.
Kus primarily paints people, consistently with the current triumphant return to this classic type of figurativeness. Her trademark use of multiple narratives within a single composition allows a multi-faceted reading of the painting as individual themes or a synthesis of them all, resulting in new meanings. The elusiveness and ambiguity of Kus’s paintings offers many possibilities for interpreting and following their complex narratives. The artist uses a wide range of formal procedures such as pictorial collage, pseudo-cutouts, paste-ins, obliterations and destructions to suggest a juxtaposition of many differently textured and executed compositions.
Agata Kus (1987) est une diplômée et doctorante de la Faculté de Peinture de l’Académie des Beaux Arts de Cracovie. Elle pratique la peinture, la vidéo et les performances. Elle a fait son diplôme à l’atelier du professeur Leszek Misiak (2012), et elle est assistante à l’atelier de Paulina Ołowska (2010-2014). Lauréate de nombreux prix et bourses, elle a remporté notamment à la Biennale internationale de l’art des médias WRO 2015 de Wrocław (grand prix pour l’installation vidéo à plusieurs écrans intitulée « Kochanka » [La maîtresse]). Ses tableaux se trouvent entre autres dans le fonds du Musée de l’Art contemporain de Cracovie, ainsi que dans de nombreuses collections privées en Pologne et à l’étranger.
Agata Kus peint essentiellement les gens en s’inscrivant ainsi dans le retour triomphal de la peinture figurative classique, dont nous sommes témoins ces dernières années. La pluralité de narrations simultanées, caractéristique de sa peinture, réunie en une seule composition, permet de lire en même temps plusieurs motifs du tableau ; les différents thèmes ou la synthèse de tous les thèmes génèrent des sens nouveaux. La non évidence et l’ambiguïté de ces tableaux ouvrent beaucoup de possibilités d’interprétation et permettent de suivre cette narration fascinante. L’artiste recourt en même temps à des jeux formels tels que collage pictural, pseudo-découpage, technique mixte peinture collage, effaçage et destructions, en suggérant le recoupement de plusieurs compositions dont la facture et la technique sont différentes.
Selected solo exhibitions
2021: LATER THAN YOU THINK Galerie des Krakauer Hauses, ART WEEKEND NÜRNBERG
2020: WARSAW GALLERY WEEKEND, Niebieskie słońce, Galeria Wizytująca, Warsaw
2019: AGATA KUS HORROR PICTURE SHOW, Bunkier Sztuki, Krakow
2018: WARSAW GALLERY WEEKEND, Palny wodór, Galeria Wizytująca, Warsaw
Peleas and Melisande, The Polish National Opera, Warsaw
2016: Converter (a painting-and-music project with Michał Dymny), Miejsce Projektów Zachęty, Zachęta National Gallery of Art Warsaw
2016: Mademoiselle, Maëlle Galerie, Paris
2013: Vorsicht Bissige Hündin, Galerie Sandhofer, Salzburg
2012: Es war einmal eine böse Wölfin, Galerie Sandhofer, Innsbruck
Selected group exhibitions
2022
WOMAN ART POWER, MCSW Elektrownia, Radom
Siedem etapów życia kobiety.Malarstwo polskich artystek, MGS, Galeria Willa, Łódź
Top Charity, Pałac w Wilanowie, Warszawa
„Tatuaż. Symbol, piętno, piękno”- Muzeum Etnograficzne w Toruniu
Ja, kot, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków
Bliźniego swego jak siebie samego / Your Neighbor As Yourself, Pola Magnetyczne Warszawa
2021
Agata Kus, Alex Urban. Duszyczki, Shefter Gallery, Kraków
„m jak młodość” wystawa z kolekcji mBanku, PGS, Sopot
Pod płaszczykiem emocji, Galeria Szara Kamienica, Kraków
Feminizm. Sztuka kobiet, DESA Unicum, Warsaw
Images from the Realm of Uncertain Identities, Glassyard Gallery, Budapest
Refugees Welcome 2021, MSN Warsaw
Art Feeds Art, MOCAK The Museum of Contemporary Art in Krakow
Del’Arte Collection, BWA Tarnów, Bolesław Biegas Museum in Warsaw
2020
LOVE, Shefter Gallery, Kraków
Contemporary Models of Realism, , MOCAK The Museum of Contemporary Art in Krakow
2019
PAINT MEANS BLOOD, Museum of Modern Art in Warsaw
FIRST WORLD PROBLEMS, Stefana Gierowski Fundation in Warsaw
New Look, National Museum in Gdansk
FIRST WORLD PROBLEMS II, Rondo Sztuki, Katowice
Young Plish Painting, National Museum in Gdansk
Nature in Art, MOCAK The Museum of Contemporary Art in Krakow
2018
YOUNG POLISH ARTISTS Award of the Vordemberge-Gildewart Foundation, MOCAK The Museum of Contemporary Art in Krakow
Przemiany, Art Agenda Nova, Krakers, Kraków
Z KOLAN. POLSKA TO MARZENIE, Galeria Olimpia, Kraków
2017
Views. Deutsche Bank and Zacheta National Gallery Award, Warszawa
Kompas Młodej sztuki, Olimpic Center, Warsaw
Qui es tu lorsque personne ne te regarde?, Maëlle Galerie, Paris
Cabinet Da – End 07, Galerie Da End, Paris
NO PROBLEM, Galeria Potencja, Kraków
XY – Újgenerációs lengyel-magyar festészet, MODEM, Centre for Modern and Contemporary Arts, Debrecen, HU
2016
CUBE. Biennale of Polish-German Art in Krakow, Krakow
PMS. Fresh Blood. Winners of the 1st-5th Edition.Wroclaw Contemporary Museum
Second Skin, Gdańsk City Gallery
Art Paris Art Fair, Maëlle Galerie, Grand Palais, Paris
Artists from Krakow: Generation 1980-1990, MOCAK Museum of Contemporary Art, Krakow
Minimal and Medium, WRO 2015 TEST EXPOSURE on Tour WRO Resume, Galeria Aula UAP, Poznań
Women Painters , Biała Gallery, Cultural Centre , Lublin
42nd Painting Biennale Bielska Jesień, BWA, Bielsko-Biała
2015
WRO Resume, WRO Art Centre, Wrocław
CORPS ÉTRANGER, Maëlle Galerie, Paris
WRO Media Art Biennale Test Exposure, New Building of the University, Wrocław
2014
From Dusk Till Dawn, Zderzak Gallery, Krakow
Description WRO Art Centre, DH Renoma, Wrocław
Urban Picture, Labirynt Gallery, Lublin
7th Triennale of Young Artists), Centre for Polish Sculpture, Orońsko
Blackbox, Galerie Nasty Alice, Eindhoven
Xtreme), InSpiracje Festival, Szczecin
Habitat, Galeria MS44, FAMA Festival, Świnoujście
Sex, Galerie Nasty Alice, Eindhoven
KunstRAI Editie 30, Art Amsterdam
It’s Better Not to be Too Bright, Zderzak Gallery, Krakow
2013
WRO on Tour:
: KinoLab, Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warsaw
Aarhus Film Festival, Aarhus
Lucania Film Festival, Pisticci
Muzaplus, Tel Aviv
ArtNastup Festival, Lviv
KinoLab, Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warsaw
3rd Exhibition of Young Art ‘Fresh Blood’ Socato Gallery, Wrocław
DDessin, Atelier Richelieu, Paris
9th Triennial of Small Forms of Paintings, Wozownia Art Gallery (Galeria Sztuki Wozownia), Toruń
I Wish You A New Brave World, Festiwal FAMA, Świnoujście
The Rings of Saturn, Ballestrem Palace, WRO 15th Media Art Biennale Pioneering Values, Wrocław
5th International Drawing Competition, Museum of Architecture, Wrocław
2012
Best Diploma Works 2012 Palace of Fine Arts, Krakow
Return of the Textile, Central Museum of Textiles, Łódź
NO LOGO, Zderzak Gallery, Krakow
Die Mannschaft. 11 Künstler aus Krakau in wechselnden Positionen, Krakauer Haus, Nürnberg
2011
Ice Cream Queens, Zderzak Gallery, Krakow
Vordemberge-Gildewart Foundation Award, MOCAK Museum of Contemporary Art, Krakow
FID 2011 – International Drawing Fair, Cité Internationale des Arts, Paris
Hestia Artistic Journey – Finalists’ Exhibition, State Art Gallery, Sopot
On Strange Feelings, Zderzak Gallery, Krakow
Awards, scholarships:
W pracach Agaty Kus odnajdujemy dużo cierpienia związanego z kobiecością. Wchodzenie w dojrzałość, inicjacja, macierzyństwo zostawiają ślady w postaci ran i krwi, ale rany te stają się też źródłem, z którego wysypują się skarby i drogie kamienie. Żeńskość i związana z nią biologia przywodzą na myśl zwierzęcy instynkt, siłę napędową prokreacji, odwieczny nakaz, któremu ulegają wszyscy przedstawiciele żywego świata. Artystka zestawia wyobrażenie kobiety czy dziewczynki z wizerunkiem przedstawicielek świata zwierzęcego: kotki, suki, lisicy, sarny. Wywołuje tym samym niezwykłe napięcie, które towarzyszy nam zarówno podczas oglądania jej obrazów, jak i wideo (hipnotyzujący film „Matka” prezentowany m.in. na wystawie „Pierścienie Saturna” w dawnym Pałacu Ballestremów podczas WRO 15th Media Art Biennale). Dojrzewanie i wchodzenie w dorosłość to okres kilku, czasem kilkunastu lat podczas którego dziewczynka przeobraża się w kobietę. Proces ten wiąże się nie tylko z radością i dumą, ale też lękiem, obawą, niepokojem. To czas pierwszych miłości, złamanych serc, fascynacji nowymi możliwościami, nowymi rolami. Artystka wyraża wszystkie te uczucia w bardzo interesującej formie, gdzie mroczność miesza się z pięknem. Nieobca jest też jej spora doza poczucia humoru, którym przełamuje przejmujące nieraz komunikaty. Jednym z symboli macierzyństwa jest „Wilczyca kapitolińska”, przyjmująca postać zarówno czułej, karmiącej matki, jak i potwora zjadającego swoje młode. Także suka, jako figura negatywna, określenie chętnie stosowane przez mężczyzn dla wyrażenia swojej dezaprobaty wobec kobiety czy pewnych jej zachowań, u artystki przyjmuje formę dosłowną, w szokujących nieraz zestawieniach.
W dorobku Agata Kus dominują obrazy olejne, którą to techniką artystka posługuje się mistrzowsko. Wystarczy popatrzeć na materię futra, którą osiąga czysto malarskimi środkami. Artystka równie sprawnie posługuje się rysunkiem (zachwycające są jej koronki rysowane na tkaninie lub kalce, łączone czasem z prawdziwą koronkową bordiurą), a także buduje instalacje i tworzy wideo.
Agata Smalcerz (Dyrektor BWA Bielsko Biała)